torsdag 22 november 2012

Millionaire's Shortbread

Första kakan ut i stora bakveckan var en kaka som jag har varit sugen på att testa länge. Jag hittade den på bloggen Matresan och blev genast nyfiken. Nu, flera år senare, har jag äntligen provat den. Om den levde upp till förväntningarna? Jajamen!


Mördeg underst, sedan kolasås och överst ljust choklad. Sockerstinn, men också mycket, mycket god. Mina blev inte så fina som Helenas från Matresan, men det bekommer mig inte. Goda var det och mycket uppskattade. Annorlunda mot vad som brukar serveras på våra kalas.

Receptet jag använde är från Matresan. Det var enkelt att göra, även om mördegar är krångligt att få ihop tycker jag. Kolasåsen är enkel och att smälta och pensla choklad kräver ingen större ansträngning. Så hyfsat lättgjorda ändå och det blir en stor mängd eftersom man fyller en hel långpanna. Denna kaka kan jag starkt rekommendera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar