måndag 5 november 2012

Oväntad insipration

Var fjärde vecka är det loppis här i byn (tror att det är var fjärde vecka i alla fall). Det är LIONs som anordnar den och jag tycker det är kul att titta på alla grejer. Senast blev det två stora flikböcker till 2-åringen, en klänning och en kjol till mig. För detta betalade jag 40 kronor. Totalt.
Mycket julsaker hade kommit fram sist och visst var jag och klämde på en del av sakerna, men till slut bestämde jag mig för att det var för tidigt för jul och väntar till nästa gång. Däremot lämnade jag bordet med juldukar, löpare och bonader med en inspiration. När jag tittade på de korsstygnssydda bonaderna blev jag väldigt sugen på att göra något själv. Det kändes fel att köpa någon annans hantverk, ett hantverk jag själv kan göra dessutom, i det forum som en loppis är. Så nu ska jag brodera en bonad. Jag insåg ganska snabbt att jag borde köpa ett färdigt kit, att leta runt eftermönster, passande tyg, garn och nålar känns som att det bara ger mitt projekt en lång startsträcka.
Så jag köpte mig ett kit på Ditt Broderi som jag fick hem i fredags.Jag hade kunnat köpa mycket mer, så mycket fint fanns där, men jag har ingen aning om vilken tid detta kommer att ta i anspråk och jag kunde inte låta entusiasmen ta överhanden.
 
Efter att ha läst på lite valde jag ett tyg med låg stygntäthet (antal rutor per cm), vilket skulle vara enklare för nybörjare. Jag har faktiskt gjort korsstygnsbroderier innan, men det var i slöjden på högstadiet och alltså sisådär 14 år sedan. Igår började jag med arbetet vilket först innebar att helt enkelt stryka duken. När det var gjort skulle jag hitta punkten där jag ska börja sy. Uppenbarligen ska man räkna från mitten, vilket är logiskt när man tänker efter så att motivet hamnar centrerat, men det var inget jag mindes om jag ens har lärt mig det någon gång. Så det var bara att börja räkna. Nu har jag märkt ut mitten och var motivet börjar (jag antar att bara för att man räknar från mitten behöver man inte sy från mitten). 
Nu är det då bara att sy. Jag är alltid nervös innan jag påbörjar ett projekt, speciellt såna här där man bara har en chans. Om jag gör fel nu är hela projektet förstört… Det brukar lätta efter ett tag även om risken att förstöra det är lika stort. Imorgon kommer jag nog att börja. Ikväll har jag tänkt se andra delen av Torka aldrig tårar utan handskar och den förtjänar min fulla uppmärksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar